Zorgaanbod
Het is geen garantie dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid automatisch succesvol zullen zijn. Deze kinderen hebben vaak juist behoefte aan extra zorg en aandacht om zich optimaal te kunnen ontwikkelen en goede resultaten te behalen. Ze hebben stimulerende en ondersteunende omgeving nodig, zoals betrokken ouders en een passend onderwijsaanbod, om verveling en onderprestatie te voorkomen. Wanneer een hoogbegaafd kind zich niet begrepen of uitgedaagd voelt, kan het zijn motivatie verliezen of zelfs onderpresteren in het ergste geval kan het leiden tot zelfs school uitval.
Het is tevens van groot belang dat een kind met een ontwikkelingsvoorsprong de kans krijgt om zich synchroon te ontwikkelen. Dit houdt in dat de verschillende aspecten van de ontwikkeling, zoals cognitief, motorisch, executief en sociaal-emotioneel, in balans zijn en gelijkmatig kunnen groeien. Dit vormt een belangrijk uitgangspunt van de begeleiding en ondersteuning die ons Expertisecentrum biedt.
Naast de cognitieve ontwikkeling is het ook van belang om de motorische vaardigheden, executieve functies zoals emotieregulatie en inhibitie, en de ontwikkeling van spelvaardigheden in kaart te brengen en te stimuleren. Ook de manier waarop interne prikkels, zoals gedachten en gevoelens, en externe prikkels, zoals auditieve of visuele prikkels, worden verwerkt en gereguleerd, verdient aandacht, omdat dit van invloed kan zijn op het welbevinden van de leerling en de ontwikkeling van de executieve functies.
Het is van essentieel belang dat kinderen de verschillende ontwikkelingsfasen op een gepaste manier kunnen doorlopen, zodat ze de kans krijgen om hun talenten optimaal te ontwikkelen en de vaardigheden te verwerven die nodig zijn om hun creativiteit, leervermogen en schoolplezier te ontplooien.
Motivatie, interesse en vooral eigenaarschap van het kind zijn cruciale elementen in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Het vroegtijdig herkennen en inspelen op deze aspecten is van groot belang om deze kinderen een stevig fundament te geven voor optimale ontwikkeling van hun talenten, zodat ze hun volle potentieel kunnen benutten.
Vroegsignalering vormt een belangrijk onderdeel van onze missie, om ervoor te zorgen dat hoogbegaafde kinderen en hun ouders tijdig de juiste ondersteuning krijgen. Voor ouders van kinderen die mogelijk een ontwikkelingsvoorsprong hebben en vragen hebben, bieden wij graag ondersteuning en de mogelijkheid tot gesprek. Ook kinderen die nog niet naar school gaan, behoren tot onze doelgroep.

Vanuit onderwijs
Hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, die ze niet hebben ervaren op de basisschool. Het plannen van huiswerk, organiseren van schoolspullen, zich kunnen concentreren tijdens het maken van huiswerk, leren hoe ze moeten leren, doorzettingsvermogen tonen bij moeilijke taken, en het indelen van vrije tijd kunnen voor deze leerlingen nieuwe vaardigheden zijn die ze moeten leren of waarvan ze denken dat ze ze niet nodig hebben, omdat ze op de basisschool niet relevant waren.
Het is belangrijk om de ontwikkeling van executieve vaardigheden bij hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs in kaart te brengen en hierbij te begeleiden en te coachen, zowel thuis als op school. Ook de manier waarop interne prikkels, zoals gedachten en gevoelens, en externe prikkels, zoals auditieve of visuele prikkels, worden geregistreerd en verwerkt, verdient aandacht en kan van invloed zijn op het welzijn van de leerling en de ontwikkeling van executieve vaardigheden.
Dit heeft een positieve invloed op zowel het sociaal-emotioneel welzijn als de academische prestaties van de leerling. Daarnaast is aandacht voor de manier waarop de lesstof wordt aangeboden een belangrijk onderdeel van onze begeleiding.
Het is essentieel dat er nauwe samenwerking is tussen de leerling, ouders, school en begeleiders. Begeleiding van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs is maatwerk en vereist voortdurende afstemming tussen alle betrokken partijen.