Wie wij zijn

Azize Saygili

Mijn naam is Azize Saygili en ik ben hoogbegaafdheidscoördinator en afgestudeerd kinder- en jeugdpsycholoog. Op dit moment werk ik naast mijn praktijk ook in het onderwijs, waar ik lesgeef aan onder- en bovenbouw plusklassen. Het is voor mij van groot belang dat hoogbegaafde kinderen zo vroeg mogelijk worden gezien en daarom richt ik me ook op de vroegsignalering van vermoedelijk meer- en hoogbegaafde kleuters. Daarnaast richt ik me op onderpresterende hoogbegaafde leerlingen en zorg ik voor een passend aanbod dat aansluit bij de ondersteuningsbehoefte van elke leerling. Ik vind het belangrijk dat onderwijs en zorg worden gekoppeld en ik coach en begeleid zoveel mogelijk leerkrachten en intern begeleiders in dit proces.

Ik geloof dat elk kind de ondersteuning verdient die het nodig heeft. Daarom kijk ik altijd naar het individu en zijn of haar behoeften, en dit is ook wat ik nastreef in mijn werk met  kinderen en ouders. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we als professionals samenwerken

en onze expertise delen, we een verschil kunnen maken in het leven van deze kinderen en hen kunnen helpen hun potentieel te bereiken.

Als hooggevoelige, hoogbegaafde moeder van vier hoogbegaafde kinderen heb ik zelf ervaren hoe intens en overweldigend de wereld kan zijn. Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak snel denken, kritisch en rechtvaardig denken en intens voelen, maar krijgen vaak geen gepaste feedback. Dit is jammer, en het is vaak een uitdaging om de juiste balans te vinden. Kinderen kiezen vaak voor aanpassen of er tegenin gaan. Sommige kinderen zijn als prachtige kameleons en anderen worden opstandig en brutaal. Helaas zijn er te veel kinderen die dit niet kunnen volhouden en uiteindelijk ziek worden of niet meer naar school kunnen. 

Met het expertisecentrum-HB Midden-Limburg kijk ik verder dan het gedrag van het kind en

onderzoek ik zijn of haar kracht. Ik handel altijd vanuit de behoefte van het kind, en doe dit

samen met de ouders. Maar in de eerste plaats ben ik er voor het kind.

Karin Hilkens

Mijn naam is Karin Hilkens, moeder van een hoogbegaafde dochter en zorgprofessional die werkzaam is met hoogbegaafde kinderen.

Ik werk ruim 20 jaar met kinderen die om verschillende redenen de weg naar mij hebben weten te vinden. Na mijn studie ergotherapie ben ik een eigen praktijk gestart en me gaan specialiseren in het begeleiden en ondersteunen van kinderen in de leeftijd tussen 0 en 18 jaar. 

Door mijn brede kennis op het gebied van prikkelverwerking, neurologische ontwikkeling van sensoriek en motoriek, ontwikkeling van executieve vaardigheden mag ik kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong ondersteunen.

Ook heb ik de opleiding tot Expert Leren leren afgerond, waardoor ik het Wereldspel en didactisch onderzoek mag uitvoeren, wat een mooie aanvulling vormt om zorg en onderwijs met elkaar te koppelen.

Door mijn ervaringen als moeder en als zorgprofessional ben ik me heel erg bewust dat het van groot belang is dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong danwel Hoogbegaafdheid vanuit zorg en onderwijs begeleidt moet worden. Ouders spelen hierin een cruciale rol!

Ik geloof er in dat het dan mogelijk is deze kinderen in hun kracht te zetten en tot bloei en groei te komen. 

Tamara Janssen

Mijn naam is Tamara Janssen. De afgelopen 24 jaar ben ik werkzaam geweest in het basisonderwijs. Passie voor kinderen is er altijd al geweest en in de afgelopen jaren heb ik ontdekt dat het begeleiden van het individuele kind mijn aandacht heeft. Juist die kinderen die een beetje extra nodig hebben zijn voor mij de doelgroep geworden waar ik mij graag op richt.

In de afgelopen jaren heb ik diverse opleidingen en cursussen gedaan om de kwaliteiten en talenten van kinderen te ontwikkelen en vanaf 2009 ben ik mij intensiever gaan verdiepen in de meer- en hoogbegaafde kinderen. In mijn thuissituatie heb ik 2 jongens waar ik van dichtbij mee mag maken wat het betekent om boven het maaiveld uit te steken. Ik zie de mooie kanten maar ook hun zoektocht die zij ervaren en we zoeken steeds naar manieren om hiermee om te gaan.

Vanuit mijn ervaring in het werkveld en vanuit thuis heb ik mijzelf ontwikkeld tot iemand die open minded wil luisteren en kijken naar kinderen. Die oprecht geïnteresseerd is in hun wereld en door de vragen te stellen die kinderen antwoorden laat zoeken op hun eigen vragen. Vaak zijn de problemen die de kinderen ervaren hetzelfde maar elk kind is uniek en elke aanpak dus ook. Elke kind heeft iets anders nodig maar ieder kind wil in de basis gezien, gehoord en zich begrepen voelen. Voor mij de essentie bij elke begeleiding.  

In 2021 ben ik afgestudeerd als kindercoach en begeleid ik kinderen individueel in hun proces om tot ontwikkeling te komen. Een samenwerking met ouders en school is hierbij van groot belang. Een opleiding tot loopbaancoach, die ik momenteel volg, kan aanvullend zijn om te ondersteunen bij het in kaart brengen van interesses, persoonlijkheid en wat je belangrijk vindt in het leven.

Ik hoop de aandacht te kunnen geven aan elk kind die dit verdiend want alles wat je aandacht geeft groeit!