Wie wij zijn
Azize Saygili
Mijn naam is Azize Saygili en ik ben hoogbegaafdheidscoördinator en afgestudeerd kinder- en jeugdpsycholoog. Op dit moment werk ik naast mijn praktijk ook in het onderwijs, waar ik lesgeef aan onder- en bovenbouw plusklassen. Het is voor mij van groot belang dat hoogbegaafde kinderen zo vroeg mogelijk worden gezien en daarom richt ik me ook op de vroegsignalering van vermoedelijk meer- en hoogbegaafde kleuters. Daarnaast richt ik me op onderpresterende hoogbegaafde leerlingen en zorg ik voor een passend aanbod dat aansluit bij de ondersteuningsbehoefte van elke leerling. Ik vind het belangrijk dat onderwijs en zorg worden gekoppeld en ik coach en begeleid zoveel mogelijk leerkrachten en intern begeleiders in dit proces.
Ik geloof dat elk kind de ondersteuning verdient die het nodig heeft. Daarom kijk ik altijd naar het individu en zijn of haar behoeften, en dit is ook wat ik nastreef in mijn werk met kinderen en ouders. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we als professionals samenwerken
en onze expertise delen, we een verschil kunnen maken in het leven van deze kinderen en hen kunnen helpen hun potentieel te bereiken.
Als hooggevoelige, hoogbegaafde moeder van vier hoogbegaafde kinderen heb ik zelf ervaren hoe intens en overweldigend de wereld kan zijn. Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak snel denken, kritisch en rechtvaardig denken en intens voelen, maar krijgen vaak geen gepaste feedback. Dit is jammer, en het is vaak een uitdaging om de juiste balans te vinden. Kinderen kiezen vaak voor aanpassen of er tegenin gaan. Sommige kinderen zijn als prachtige kameleons en anderen worden opstandig en brutaal. Helaas zijn er te veel kinderen die dit niet kunnen volhouden en uiteindelijk ziek worden of niet meer naar school kunnen.
Met het expertisecentrum-HB Midden-Limburg kijk ik verder dan het gedrag van het kind en
onderzoek ik zijn of haar kracht. Ik handel altijd vanuit de behoefte van het kind, en doe dit
samen met de ouders. Maar in de eerste plaats ben ik er voor het kind.
Karin Hilkens
Mijn naam is Karin Hilkens, moeder van een hoogbegaafde dochter en zorgprofessional die werkzaam is met hoogbegaafde kinderen.
Ik werk ruim 20 jaar met kinderen die om verschillende redenen de weg naar mij hebben weten te vinden. Na mijn studie ergotherapie ben ik een eigen praktijk gestart en me gaan specialiseren in het begeleiden en ondersteunen van kinderen in de leeftijd tussen 0 en 18 jaar.
Door mijn brede kennis op het gebied van prikkelverwerking, neurologische ontwikkeling van sensoriek en motoriek, ontwikkeling van executieve vaardigheden mag ik kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong ondersteunen.
Ook heb ik de opleiding tot Expert Leren leren afgerond, waardoor ik het Wereldspel en didactisch onderzoek mag uitvoeren, wat een mooie aanvulling vormt om zorg en onderwijs met elkaar te koppelen.
Door mijn ervaringen als moeder en als zorgprofessional ben ik me heel erg bewust dat het van groot belang is dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong danwel Hoogbegaafdheid vanuit zorg en onderwijs begeleidt moet worden. Ouders spelen hierin een cruciale rol!
Ik geloof er in dat het dan mogelijk is deze kinderen in hun kracht te zetten en tot bloei en groei te komen.
Chrisje Kalthoff-van der Pol
Mijn naam is Chrisje. Ik zet mij in om hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong vroeg te signaleren, zodat kinderen en hun ouders tijdig en passend ondersteund kunnen worden.
In mijn werk draait het om inzicht: zien wat een kind nodig heeft en zorgen dat het wordt gehoord, zowel thuis als op school. Met meer kennis en begrip voor begaafdheid ontstaat ruimte voor kinderen en volwassenen om zichzelf te zijn. Daarom werk ik graag samen met opvang, scholen en ouders, altijd vanuit het perspectief van het kind. Ik geloof dat kinderen tot bloei komen als hun omgeving aansluit bij hun behoeften: “When the flower doesn’t bloom, you fix the environment in which it grows, not the flower.” (Alexander Den Heijer)
Hoogbegaafdheid speelt ook in mijn gezin een grote rol. Mijn ervaringen als ouder hebben mij veel geleerd over intensiteit, gevoeligheid en aanpassingsvermogen bij hoogbegaafdheid. Dit helpt mij om met kennis én empathie anderen te begeleiden.
Mijn doel is dat elk kind mag uitgroeien tot wie hij of zij werkelijk is, met oog en respect voor de unieke kwaliteiten die bij begaafdheid horen. Want hoe meer inzicht er komt, hoe meer kinderen kunnen bloeien en zichzelf mogen zijn.